Jak radzić sobie ze stresem?

Czym jest stres? Jest reakcją naszego organizmu na wydarzenia, które zakłócają jego równowagę, obciążają lub przekraczają nasze zdolności do skutecznego poradzenia sobie. Te wydarzenia, zwane stresorami, mogą być albo fizyczne, albo społeczne. Wbrew skojarzeniom stres wcale nie musi wiązać się jedynie z wydarzeniami negatywnymi, ale także z pozytywnymi. Istotą stresu nie jest bowiem obecność przykrego wydarzenia, ale raczej konieczność przystosowania się do nowej sytuacji, która stanowi dla nas wyzwanie. Im większa konieczność zmiany, tym większy stres. Tak więc stres może być negatywny – on nas dezorganizuje, rodzi poczucie zagrożenia i pogarsza skuteczność działania (a przedłużając się może wywołać załamanie psychiczne czy depresję). Może być też pozytywny – on nas motywuje, mobilizuje i dodaje energii do działania (wywołuje przy tym wydzielanie adrenaliny, która ułatwia nam wykonanie działania). Stres sam w sobie nie jest ani dobry, ani zły, jest moralnie obojętny. W dużym stopniu to od nas samych zależy, jaki wpływ będzie na nas wywierał, jak będziemy go postrzegać (czy jako katastrofę, czy jako wyzwanie) i jak będziemy sobie z nim radzić. Na pewno nie można dopuścić do tego, by stres stał się przewlekły, bo wówczas oprócz problemów związanych z funkcjonowaniem naszej psychiki dochodzą również problemy fizyczne, takie jak: choroby serca i układu krążenia, bóle głowy, bóle kręgosłupa, kłopoty z trawieniem, wrzody żołądka i dwunastnicy, problemy z wagą, kłopoty z cerą, wypadanie włosów, łamanie paznokci.

Jak radzić sobie ze stresem?

 Musisz uwierzyć w siebie. Staraj się wzmocnić wiarę w siebie, dawaj sobie szansę. Zawsze myśl o sobie pozytywnie, poznawaj swoje mocne strony i możliwości. (Jeśli jesteś rodzicem – nie wyręczaj swojego dziecka i nie staraj się zmieść mu z drogi każdej przeszkody – to nie buduje u niego pewności siebie, a wręcz odwrotnie).

Trudności traktuj nie jako tragedię lecz jako wyzwanie. Tak już jest w życiu, że nie da się uniknąć trudności, lecz dzięki nim zawsze możemy się czegoś nauczyć. Jest nawet takie powiedzenie: „Co cię nie zabije, to cię wzmocni”. (Jeśli jesteś rodzicem – pamiętaj, że odporność na stres i umiejętność radzenia sobie z trudnościami dziecko może sobie wykształcić jedynie wtedy, gdy będzie się z nimi stykać. Nie ułatwisz mu tego chroniąc go przed każdym najmniejszym problemem).

Naucz się technik odprężania, relaksowania. Stres działa zarówno na sferę psychiczną, jak i fizyczną, dlatego ważne jest zharmonizowanie obu tych sfer. (Jeśli jesteś rodzicem – warto nauczyć dziecko prawidłowych technik relaksacji, w tym prawidłowych technik oddychania. Warto je znać samemu).

Nie unikaj aktywności fizycznej. Ruch i aktywność to wspaniali sprzymierzeńcy w walce ze stresem. Wysiłek fizyczny potrafi świetnie zniwelować napięcie. Poza tym podczas aktywności fizycznej wydzielają się endorfiny czyli hormony szczęścia. (Jeśli jesteś rodzicem – dbaj o to, by dziecko od najmłodszych lat podejmowało aktywność fizyczną).

Poznaj i szanuj swoje emocje i uczucia. Są one ważnymi wskazówkami tego, co dzieje się z naszą psychiką i umysłem. Pamiętaj – emocje i uczucia są moralnie neutralne: nie są ani dobre, ani złe. Są jak wskaźniki, które świetnie pokazuję, co w nas się dzieje. Natomiast dobre lub złe może być to, co pod wpływem uczuć i emocji będziesz robić. (Jeśli jesteś rodzicem – naucz swoje dziecko rozpoznawać, nazywać i wyrażać uczucia i emocje. Pozwól dziecku na wyrażanie wszystkich, nawet tych negatywnych – ty my, dorośli, mamy za zadanie nauczyć dzieci, by wyrażały je w sposób akceptowany społecznie. Przyjrzyj się też sobie: jak przeżywasz i wyrażasz emocje takie jak złość , gniew, niecierpliwość, strach – zwłaszcza w obecności dziecka).

Nie wstydź się korzystać z pomocy. Rozmowa z kimś bliskim i zaufanym bardzo pomaga w radzeniu sobie z sytuacjami stresującymi. Czasem, gdy stres jest zbyt wielki, warto skorzystać z pomocy specjalisty, np. psychologa lub terapeuty. Gdy boli nas ząb, nie wstydzimy się iść do dentysty. Gdy boli nas dusza, psychika, nie trzeba się też wstydzić udać do kogoś, kto może nam pomóc. (Jeśli jesteś rodzicem – zawsze wysłuchaj z uwagą swoje dziecko, pomóż doradź. Ale też nie staraj się rozwiązywać za niego wszystkich problemów, raczej wskazuj drogi rozwiązania, naprowadzaj).

Odpowiednio się odżywiaj i pij dużo wody. Brak odpowiedniej ilości witamin i składników mineralnych oraz omijanie posiłków ma ogromny wpływ na nasze samopoczucie. Unikaj „śmieciowego jedzenia”. Nie zapominaj o prawidłowym nawadnianiu organizmu – kiedy jesteśmy odwodnieni nawet w niewielkim stopniu, wtedy nasz organizm produkuje kortyzol, czyli hormon stresu. (Jeśli jesteś rodzicem – od najmłodszych lat ucz dziecko prawidłowych nawyków żywieniowych. Słodycze, chipsy, fast food to nie tylko ruina dla organizmu, ale też dla psychiki).

Sen jest bardzo ważny. Warto kłaść się i wstawać o tej samej godzinie, dzięki temu organizm wytwarza sobie pozytywny nawyk. Pamiętaj o higienie snu: wywietrz pokój, nie korzystaj z telefonu i komputera godzinę przed snem, wycisz organizm. Dzięki temu łatwiej ci będzie zasnąć, a około ośmiu godzin snu pomoże ci w regeneracji sił i walce ze stresem. (Jeśli jesteś rodzicem – dbaj o higienę snu swojego dziecka, nie pozwól mu „zarywać nocy” – czy to na rozrywkę, czy na naukę).

Uważaj na social media. Bardzo stresogennie działa porównywanie się do idealnego życia innych kreowanego za pomocą Facebooka, Instagrama itp. To, co jest tam pokazywane, najczęściej nie ma nic wspólnego z rzeczywistością albo stanowi jedynie maleńki jej wycinek. Nie uzależniaj swojego samopoczucia od ilości „lajków”. Rzeczywistość internetowa nie ma nic wspólnego z realnym światem i realnymi zależnościami międzyludzkimi. Postaw na kontakty w realu, Lepiej mieć kilku sprawdzonych przyjaciół w rzeczywistości niż tysiące followersów, których na oczy nie widziałeś i których tak naprawdę w ogóle nie obchodzisz. (Jeśli jesteś rodzicem – pomóż swojemu dziecku budować pozytywne kontakty z rówieśnikami, ale nie ingeruj w nie za bardzo. Pozwól dziecku nauczyć się rozwiązywać konflikty i podtrzymywać relacje z innymi).

Uśmiechaj się. Uśmiech zmniejsza szybkość bicia serca podczas sytuacji stresujących i pozytywnie wpływa na cały organizm. Może dać dużo energii i pozytywnej motywacji – sobie i innym.

nowe zdjęcia

zdjęcia archiwalne

odwiedziło nas:

dzisiaj 11

wczoraj 99

w ciągu tygodnia 567

w ciągu miesiąca 3353

w sumie 153920